Czym jest automatyczny układ załączania rezerwy SZR?
Niezawodność zasilania oraz stały dopływ energii są niezwykle ważne w wielu zakładach i placówkach publicznych. Tam, gdzie przerwa w dostawie prądu zagraża ludzkiemu życiu, montuje się specjalne systemy gwarantowanego zasilania. Są one wyposażone między innymi w Układy Samoczynnego Załączania Rezerwy SZR.
Czym jest układ SZR?
Układ Samoczynnego Załączania Rezerwy to zespół elementów tworzących moduł elektroniczny odpowiadający za kontrolowanie stanu zasilania w budynku. W przypadku awarii sieci energetycznej lub niedostatecznej ilości mocy wymusza on załączenie się generatora. Układ zazwyczaj montowany jest w metalowej skrzynce za agregatem prądotwórczym. To zaawansowane technologicznie urządzenie składa się z układu stycznikowego oraz sterownika. Ten drugi odpowiada za kontrolę pracy zespołu prądotwórczego napędzanego silnikiem spalinowym o rozruchu elektrycznym. Dzięki niemu możliwa jest natychmiastowa reakcja w przypadku awarii zasilania z sieci. Sterownik wyposażony jest w pamięć programowalną, a cały układ w wyświetlacz, który dostarcza szeregu istotnych informacji o parametrach takich jak:
- napięcie sieci głównej,
- napięcie zespołu prądotwórczego,
- napięcie akumulatora,
- częstotliwość prądu z agregatu prądotwórczego,
- licznik godzin pracy,
- obciążenie agregatu prądotwórczego itp.
Możliwość programowania układu SZR
SZR jest modułem wyposażonym w programowalny sterownik elektroniczny. Oznacza to, że za pomocą klawiatury można wgrać do niego polecenia, dzięki którym będzie on w określony sposób zarządzał całym systemem. Wśród funkcji, jakie można zaprogramować w układzie, wiele związanych jest z czasem oraz zakresem działania silnika. Najbardziej typowe i najczęściej wykorzystywane parametry to:
- czas pojedynczej próby uruchomienia silnika,
- liczba prób i przerwa między nimi,
- czas i długość standardowego testu,
- zakres progów napięciowych,
- zakres tolerancji częstotliwości,
- opóźnienie włączania i wyłączania napięcia sieciowego.
Poza możliwością wgrania poleceń, jakie ma wykonywać sterownik, jest on też źródłem informacji o stanie i sposobie działania agregatu. Może informować np. o zbyt wysokich lub zbyt niskich temperaturach silnika, nieprawidłowym poziomie lub ciśnieniu oleju, rezerwie paliwa lub innych sytuacjach alarmowych.